Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam VBS (drs WP Warnders)
Plaats Den Haag
Datum 19 maart 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Voor het aanmelden bij het voortgezet onderwijs zal er inderdaad een gelijk speelveld komen door uit te gaan van één vast aanmeldmoment, waarbij het schooladvies, waarin de eindtoets/doorstroomtoets is verdisconteerd, leidend is.

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Uitgaande van de wenselijkheid om toets-trainingen te verminderen, zien wij niet dat dit wetsvoorstel daaraan bijdraagt. Immers, wanneer het in groep 7 al duidelijk is welke kant het schooladvies op gaat, dan zullen ouders die hun kinderen nu ook naar een training sturen, dat in de nieuwe situatie waarschijnlijk ook doen. Dit geldt ook voor het inkopen van alle andere vormen van bijles en ondersteuning.
Een alternatief dat onze voorkeur heeft is het afschaffen van de eindtoets/doorstroomtoets en enkel nog uit te gaan van het schooladvies. Hiermee wordt tevens het professionele primaat voor advisering volledig bij de leerkracht gelegd. Politiek lijkt deze oplossing helaas niet haalbaar.
Wij pleiten verder voor:
• werken aan bewustwording van ouders: vwo/havo is niet zaligmakend voor de toekomst en het geluk van alle kinderen.
• werken aan bewustwording van leerkrachten: wees alert op onterechte onder-advisering bij leerlingen uit een kwetsbaar sociaal milieu.
• uitstellen van het keuzemoment tot de derde klas in het voorgezet onderwijs: maak 10-14 colleges waar mogelijk de norm.
• Onderzoek het afstuderen in het voortgezet onderwijs door middel van deelcertificaten: bijvoorbeeld Engels op vmbo-niveau en wiskunde op vwo-niveau.
• Praat verder niet langer over lager, middelbaar of hoger voortgezet onderwijs, maar leg de nadruk op praktisch en theoretisch onderwijs.