Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
D Belterman
|
Plaats
|
Nieuwerkerk aan den IJssel
|
Datum
|
27 februari 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Volgens mij weinig. De naam van de toets verandert, maar wezenlijk iets veranderen doet het natuurlijk niet. De ouders die extra onderwijs inkopen, gaan dit toch wel doen. Al is het maar voor de zekerheid.
Om iets aan kansenongelijkheid te doen, is INVESTEREN in GOED onderwijs nodig. Breng ook bibliotheken weer terug en geef desnoods anderstalige kinderen een gratis lidmaatschap.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Het inschrijven op 1 april gaat voor chaos zorgen op middelbare scholen. Ik begrijp dat sommige kinderen nu bij een herzien eindadvies in april buiten de boot vallen. Maar verzin iets om dát probleem op te lossen, zou ik zeggen.
Verder vind ik het raar en onwenselijk dat de resultaten van de eindtoets gebruikt wordt om de opbrengsten van de school te bepalen. De opbrengst van een school is volgens mij de uitstroom. Dus neem de definitieve adviezen hiervoor. Dan neem je het hele kind mee en niet alleen een paar vakken. Dus ook de ‘softe’ factoren zoals inzet en werkhouding. Deze zijn van groot belang bij het slagen op de middelbare school.