Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
De Palm (Meester M Greidanus)
|
Plaats
|
Elim
|
Datum
|
27 februari 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Fijn dat nu onderkent wordt dat er op grote schaal sprake is van "teach tot the test". Dit was vooraf bekend en ook regelmatig zelfs in de Tweede kamer genoemd, maar degenen die het voor het zeggen hebben, wisten het desondanks beter......
Een andere naam voor dezelfde toets is een gevoelskwestie. De toets wordt nog steeds misbruikt door Inspectie om hieruit de zogenaamde onderwijskwaliteit te meten en scholen erop af te rekenen. Dit zal met een andere, meer vriendelijke klinkende naam, niet veranderen.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
De toets meet niet wat de andere kenmerken van het kind zijn, zoals studiehouding, interesse, werkhouding, concentratie sociale achtergrond etc. Maar wel belangrijke kenmerken die wat zeggen over de kansen in het VO.
Zolang de toets meet wat de opbrengsten zijn t.a.v. taal, rekenen en (begrijpend) lezen, is het een onderzoek naar wat de school heeft toegevoegd. De voorspellende waarde van zo'n toets is erg betrekkelijk en ook een momentopname. Het advies van de basisschool is veel beter onderbouwd.
De toets blijft het gevaar behouden dat er voor geoefend wordt (en dat zal blijven, vooral door ouders die er alles voor over hebben dat hun kind op Havo/VWO terecht komt)
Geef scholen ook de vrijheid om te kiezen om niet mee te doen aan de eindtoets/doorstroomtoets. Dan voorkom je het hele circus en ben je van alle problemen af.