Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
Marijke Kaatee Onderwijs en Taaladvies (Drs. M. Kaatee)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
22 februari 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Geen. Zolang er geen duidelijke drempels zijn voor doorstroom, blijven leerlingen in het voortgezet onderwijs vastlopen.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
De eindtoets is onvoldoende selectief en meet alleen passieve vaardigheden, bijvoorbeeld op het gebied van taal. Terwijl het in het voortgezet onderwijs om productieve vaardigheden gaat in alle schooltypes en de hieraan verbonden vakken.
Willen wij de taalvaardigheid van leerlingen in het basisonderwijs verbeteren met het oog op succes op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij, moeten deze productieve vaardigheden worden gemeten en als drempel worden beschouwd voor doorstroom naar schooltype. Alleen dan zullen ook leerkrachten (en schoolleiders) in het basisonderwijs deze onderwerpen gaan prioriteren.