Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam 1963 (kansenongelijkheid door groepsgrootte Paul Sour)
Plaats Landgraaf
Datum 27 februari 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Het grote pijnpunt (kansenongelijkheid!) wordt niet aangepakt door een paar weekjes verschuiven en een andere naam.

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Kansenongelijkheid wordt momenteel in de hand gewerkt door te grote klassen, door het ontbreken van Speciaal Onderwijs. Kinderen uit de lagere sociale milieus sneeuwen onder in de grote groepen. Van thuis (opvoeding) uit, zijn zij gewend te externaliseren, oftewel altijd de schuld van eigen falen bij een ander neer te leggen. Zij hebben de meeste last van de groepsgrootte, er zijn te veel klasgenoten "die hen afleiden". Ze verliezen zich in het focussen op die ander, voelen zich snel en vaak benadeeld. Hun ouders laten vaak vijandig anti-school gedrag zien. Zij zien school als autoriteit en tegen autoriteit moet je aanschoppen. Kinderen krijgen dat met de paplepel ingegoten en zien school niet als partner, die er is om hen te helpen, te begeleiden, om samen aan de toekomst te werken. Graag gun ik deze kinderen een kleinere klas of Speciaal Onderwijs, waar ze wel de aandacht krijgen die ze verdienen en waar ze ervaren dat school er is om te HELPEN. Wat ik momenteel nog steeds heel vaak hoor: "U hebt het steeds op die van mij gemunt!" Dáár ligt het probleem, niet bij het verschuiven van een Cito eindtoets.