Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po
Reactie
Naam
|
R van der Eijnden
|
Plaats
|
Krommenie
|
Datum
|
27 februari 2020
|
Vraag1
Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Geen.
Vraag2
Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
1. De toetsen M8 en de eindtoets zitten dan bovenop elkaar. M8 afschaffen is niet handig, want deze toetsen worden meegenomen in het schooladvies. Dit betekent dat groep 8 in januari én februari voornamelijk aan het toetsen is. Dit kan opgelost worden door de eindtoets in april te laten óf door de eindtoets af te nemen in plaats van M8 (dus voor het schooladvies).
2. Schuiven met de datum voorkomt niet dat er ouders zijn die met bijles trainen voor een hoger advies. Dit gebeurt sowieso en schuift dan alleen naar voren.
3. De opeenstapeling van schooladvies, eindtoets en bijstelling levert nog meer werk en druk op voor leerkrachten groep 8 in een korte periode. De hoeveelheid werk is nu al bizar groot.
4. Telkens schuiven levert onduidelijkheid op voor ouders en kinderen en leerkrachten. Dit geeft onzekerheid en ontevredenheid.
5. Om kansenongelijkheid echt te bestrijden zijn andere zaken nodig, zoals armoedebestrijding, investeringen in VVE, kwalitatief naschools aanbod, bestrijden lerarentekort, latere selectie (of stapelen weer eenvoudiger maken) enz. Schuiven met de eindtoets is symboolpolitiek.