Subsidieregeling DUMAVA

Reactie

Naam Stichting ISSO (drs. ing. D.J. de Wit)
Plaats Rotterdam
Datum 15 april 2022

Vraag1

Wat is uw algemene reactie op de conceptregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed inclusief de toelichting?
Goede zaak dat voor deze doelgroep een subsidieregeling is opengesteld. Ze vallen buiten de regelingen voor de grote doelgroepen, maar dragen wel bij aan de maatschappij. Wat ook goed is, is de mogelijkheid van een lerend effect door een aantal tenders, met telkens een evaluatiemoment ertussen op te stellen.

Vraag2

Heeft u opmerkingen of aanvullingen op hoofdstuk twee: het aanvragen van subsidie voor (combinaties van) verduurzamingsmaatregelen?
Zowel bij de regeling voor maatregelen als bij de regeling voor een intergraal verduurzamingsproject worden geen eisen gesteld aan de kwaliteit van de uitvoering. Deze is echter wel bepalend voor bijdrage in de praktijk van de te nemen maatregelen, bijvoorbeeld bij het goed inregelen van warmtepompen, zorgvuldig toepassen van isolatie en kierdichting. Daarom is het goed als er eisen worden gesteld aan de bedrijven en personen die de maatregelen realiseren. Uiteindelijk zijn het de individuele personen van een bedrijf die het werk doen. Eisen kunnen dus op bedrijfs- en persoonsniveau worden gesteld. De voorwaarde wordt dan dat voor maatregelen waarvoor certificatie mogelijk of verplicht is ook daadwerkelijk door gecertificeerde medewerkers (of bedrijven als persoonscertificering er nog niet is). Hierbij is het dringende advies om de vakbekwaamheidseisen te stellen op basis van bestaande eisen en systemen en geen extra systeem te ontwikkelen. Bedrijven hebben namelijk een grote hekel aan extra eisen.
Als bijvangst heeft deze voorwaarde dat personen en bedrijven worden gestimuleerd om zichzelf op te leiden voor de nieuwe duurzame technieken, omdat er vraag is naar vakmensen en vakbedrijven die deze scholing en erkenning hebben gevolgd. Hiermee wordt de inspanning om te bij te scholen voor duurzame technieken dus ook beloond met meer werk.

Van belang is dat niet alleen aandacht wordt gegeven aan het vakmanschap voor de maatregel an sich, maar ook voor het vakmanschap dat nodig is voor een goede inpassing. Voorbeeld: vervangen van een cv-ketel door een warmtepomp vraagt aandacht voor het afgiftesysteem: dit moet in ieder geval opnieuw worden ingeregeld en eventueel ook worden aangepast.

Vraag3

Heeft u opmerkingen of aanvullingen op hoofdstuk drie: het aanvragen van subsidie voor integrale verduurzamingsprojecten?
Zie boven bij vraag 2.
Wat bij integrale verduurzamingsprojecten nog speelt is dat naast vakbekwame mensen ook de samenwerking tussen de verschillende aannemers (denk aan een bouwkundig aannemer voor isolatie en een installatietechnische aannemer voor een warmtepomp) aandacht krijgt, bijvoorbeeld door bij start bouw een gezamenlijk werkoverleg verplicht te stellen, waarbij de uitvoerende vakmensen allemaal aanwezig zijn. Dan weet iedereen van elkaar wat hij komt doen en waar de werkzaamheden elkaar raken en dus extra aandacht nodig is om alle maatregelen hun maximale bijdrage aan duurzaamheid te geven. Een gat boren in isolatie doet een groot deel van de isolatiewaarde teniet.

Vraag4

Heeft u opmerkingen of aanvullingen op de maatregelenlijst uit bijlage twee?
Ik vermoed dat PV expres niet is opgenomen. Mocht dit een omissie zijn, dan lijkt het mij goed om deze ook op te nemen. Maar dan uiteraard wel afgestemd op de levensduur van het dak.

Vraag5

Heeft u opmerkingen of aanvullingen op de beschreven definitie voor maatschappelijk vastgoed welke fungeert als afbakening van de doelgroep binnen de regeling?
De eis “Instellingen die op basis van een SBI code gebruik maken van de regeling moeten daarnaast inzicht geven in dat zij een actuele publieke vergoeding ontvangen van een openbaar lichaam voor het in stand houden van de gebouwen.”, zoals verwoord in de concept toelichting onder “doelgroep” staat nu het gebruik van deze subsidieregeling door kerken in de weg. Daarom: pas de regeling aan, zodat deze ook kan worden opengesteld voor kerken (begrip als in de zin van de regelgeving rond de wet belastingen op milieugrondslag), uiteraard met dezelfde leeftijdsgrens van minimaal 10 jaar oud (of een strengere). Andere definitie kan zijn: ieder gebouw/organisatie dat recht heeft op halvering van de energiebelasting (vgl art 69 Wet belastingen op milieugrondslag). Nederland telt veel kerkgebouwen uit de wederopbouw, energetisch zijn deze lang niet altijd goed (enkel glas, beperkte isolatie etc) en deze doelgroep heeft lang niet altijd de middelen om naast het reguliere onderhoud extra investeringen te doen. Maatschappelijk vastgoed kan beter beoordeeld worden op functie: bijdrage aan de maatschappij dan op financiering.

Bijlage