Wijziging eindexamenbesluit VO en VO BES

Reactie

Naam VO-raad (Drs. P.G. Groenewegen)
Plaats Utrecht
Datum 5 oktober 2020

Vraag1

Wat vindt u van deze AMVB?
Het voorstel sluit aan bij wat de scholen doen om de kwaliteitsborging van schoolexaminering te versterken. Denk aan de rol van de mr bij examenreglement en PTA; nadruk op het schooleigen en afsluitende karakter van het PTA; de examencommissie als adviserend orgaan om kwaliteitsborging te versterken; het verduidelijken van de rol van examensecretaris.
Het aangepaste artikel PTA biedt enkele verbeteringen ten opzichte van nu. De inhoud van het PTA is scherper benoemd met de driedeling verplichte schoolexamenonderdelen, ce-onderdelen als optie, schooleigen onderdelen als optie. Het PTA moet duidelijk aangeven welke toetsen bijdragen aan de afsluiting van onderdelen van het examenprogramma. De Nota van toelichting stelt voor om gegeneraliseerde routes te maken voor maatwerk.
Echter, in de Nota van toelichting wordt expliciet bepaald dat het niveau van beschrijving van verplichte onderdelen minimaal het niveau van de exameneenheid of subdomein met subdomeincode en titel moet zijn. Dit is vergaand gedetailleerd, voor sommige vakken prima uitvoerbaar, voor sommige vakken nutteloze bureaucratie, voor de beroepsgerichte vakken vmbo lastig want titels ontbreken of het leidt tot ellenlange opsommingen in het PTA. De administratieve last neemt hierdoor sterk toe.
Aanpassingen kunnen uitsluitend gedaan worden ter verbetering van een kennelijke onjuistheid of onvolledigheid. Dit lijkt onwerkbaar. Ook in niet-coronatijden komt het voor dat door omstandigheden enige flexibiliteit nodig is. Een verbod op aanpassing gaat vast en zeker spanning oproepen.
Artikel 33 regelt dat data waarop (se-)onderdelen zijn afgerond moeten worden vastgelegd. Dit lijkt een forse administratieve klus met veel foutenrisico’s. Afronding is een onhelder begrip. Wanneer is iets afgerond? Met/zonder herkansing, beoordeling, bespreking, bezwaartermijn? Feitelijk pas einde schooljaar of vlak voor centraal examen. Per toets per leerling moet een datum worden verwerkt.
De artikelen over benoeming en samenstelling examencommissie sluiten op hoofdlijn goed aan wat scholen al ondernemen. Lastig is dat het bevoegd gezag de deskundigheid van een lid moet toetsen. Een lege opmerking, het bevoegd gezag streeft altijd naar het benoemen van deskundige medewerkers.
Het doel van de examencommissie wordt niet strak verwoord. De artikelen en toelichtingen geven soms een smalle, soms een brede opdracht. Dat maakt het doel onhelder en voer voor oeverloze discussie.