Wet Strafbaarstelling Ecocide
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
2 augustus 2023
|
Vraag1
Op welke manier denkt u dat strafbaarstelling Ecocide een bijdrage gaat leveren aan een gezonder, beter milieu?
Dat is sterk afhankelijk van het maatschappelijk draagvlak (w.o. werkgelegenheid), de evenredigheid (dus welke bedrijven zullen een uitzondering mogen voeren (Lithium mijnbouw t.b.v. de energietransitie)? En de handhaafbaarheid. Wetten zijn natuurlijk met de beste bedoelingen maar er zijn hele departementen opgetuigd om bedrijven te controleren en allerlei instanties zoals provinciale staten, ILT, verdedigen jarenlang bedrijven zoals Tata, Chemours, TDK, Bayer etc. Twee oogjes dichtknijpen met uitgestrekte hand is vermoedelijk de norm bij die instanties. Mogen die instanties buiten schot blijven? Hoe lang heeft het RIVM op aandrang van Provincie NH niet weggekeken van Hoogovens/Tata en alle onderzoek gebagatelliseerd/onder de mat geveegd? Het is niet alleen de bedrijven maar vaak de overheidsbestuurde structuren er omheen, die vervuiling lastig aanvechtbaar maken. Verder zal deze wet ook moeten voldoen aan het rechtvaardigheidsgevoel in de zin van - wat als een bestuurder/directeur een zaak overneemt? En niet meteen doorheeft dat er milieuwetten door voorgangers zijn overtreden? Wie is dan aansprakelijk? Het is niet ondenkbaar dat sommige directeuren dan als katvanger worden aangesteld. Zelfs tijdelijk.
Ik vermoed dat bedrijven allerlei mazen gaan vinden waardoor er veel geld door het O.M. wordt uitgegeven maar weinig wordt bereikt. Leg het wetsvoorstel in ieder geval eerst eens voor aan wat ter zake advocaten, zodat wettelijke mazen voorkomen worden.
Vraag2
Wat kunt u bijdragen om strafbaarstelling Ecocide verder te brengen?
Ik kan alleen mijn denktijd hiervoor inzetten. Wat anders?