Besluit verlenging educatieve module

Reactie

Naam Universiteit Twente (Dr. Ir. H.J. Pol)
Plaats Enschede
Datum 16 april 2019

Vraag1

Wat vindt u van het besluit ter verlenging van het experiment educatieve module?
In de vraag wat we van het ‘experiment educatieve module’ vinden zit een diepere vraag verborgen, namelijk wat we vinden van de educatieve module ‘an sich’.
Een antwoord op de vraag of iemand een bevoegdheid verdient kan nooit worden beantwoord met de vraag hoe de gevolgde route was. Het gaat erom of een student zowel vakinhoudelijk als pedagogisch als didactisch startbekwaam wordt geacht voor het onderwijs dat hij zelfstandig mag gaan geven. De argumentatie dat dat niet mogelijk zou zijn met een minor van een half jaar gaat niet op want de student die een beperkte tweedegraads aan de universiteit behaalt heeft minstens net zo lang onderwijs gehad als een Hbo-tweedegrader. (Vergelijk daarbij 5 jaar Havo + 4 jaar Hbo lerarenopleiding tegenover 6 jaar Vwo + 3 jaar academische bachelor.) Wel ligt daarbij in het Hbo de nadruk meer op het lesgeven, en in de academische opleiding meer op het inhoudelijke vak. Echter houdt de educatieve minor zich zeker ook aan de normen bij het beoordelen van de pedagogische en didactische vaardigheden en vallen er regelmatig mensen af. Maar de praktijk laat ook zien dat academische studenten vaak al met een eerdere ervaring op het gebied van lesgeven binnen komen, en daarnaast een hele steile leercurve laten zien op het gebied van lesgeven. Dat maakt dat veel academische minor-studenten de startbekwaamheid waarop wordt getoetst met de beperkte tweedegraadsbevoegdheid met het volgen van de educatieve minor kunnen behalen.

Talitha Visser en Henk Pol