Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam (n.v.t. Huis & Recht) (mr WEM Plasschaert)
Plaats Rotterdam
Datum 5 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Ouder van 4 kinderen (met een ontwikkelingsvoorsprong)

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Eindtoets is een onzinnig instrument:
- Onnodig naast het leerlingvolgsysteem dat wèl redelijk aangeeft hoe het met de voortgang van de individuele leerling staat.
- De eindcito is een beladen test geworden waar het VO meer waarde aan hecht dan deze momentopname verdient.
- Ergerlijk dat het resultaat oneigenlijk gebruikt wordt, nl. om de kwaliteit van scholen te meten (en te publiceren!). De citoresultaten zeggen werkelijk NIETS over de kwaliteit van de school.
- werkt in de hand dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat doordat scholen gedwongen zijn naar de testen (lees rekenen en taal...) toe te werken.
- cito test kennis en niet het leervermogen van het kind.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Dat onderstreept mijn gedachte dat het helemaal niet gaat om het toetsen van het kind maar het toetsen van de school. Schaf 'm dan helemaal af want voor dit doel is hij niet geschikt! (zie ook vraag 2)

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Het goed gebruiken (zie ik maar heel zelden!) is een nuttig HULPmiddel om in kaart te brengen wat het kind wel en niet beheerst. Alleen zinnig als ook iets met de uitkomsten Zgedaan wordt.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Zolang scholen slechts zijn ingericht op het gemiddelde kind is dit niet zinnig.

Uitleg:

Onze kinderen kwamen binnen met een voorsprong van enkele leerjaren en leren op de basisschool nauwelijks iets -> opbrengst dus heel gering. Er zijn ook kinderen die binnenkomen met een gigantische achterstand en in verhouding veel leren -> opbrengst redelijk groot.
Ga je van deze gegevens schoolbreed een gemiddelde bepalen dan heb je een cijfer dat niets zegt over de toegevoegde waarde/kwaliteit van de school.