Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam 't Hoge Land (H Vriend)
Plaats Epe
Datum 22 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
directeur basisschool

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ik ben sowieso geen voorstander van een centrale eindtoets aangezien hiermee de nadruk nogal eenzijdig komt te liggen op de taal- en rekenprestaties, terwijl er zoveel meer opbrengsten zijn in het basisonderwijs. Met de toevoeging van wereldoriëntatie wordt dat dan weliswaar wat verder uitgebreid, maar ook daarbij zal men zich beperken tot toetsbare zaken, terwijl er ook bijvoorbeeld allerlei vaardigheden zijn, die veel lastiger d.m.v. een toets in beeld zijn te brengen.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Voor de schooladvisering richting het V.O. zal deze toets dan eigenlijk geen functie meer hebben, aangezien ik mij niet kan voorstellen dat het V.O. deze toets dan zal afwachten alvorens tot inschrijving van leerlingen over te gaan.
Hiermee wordt de toets dus het instrument om je als school te verantwoorden over je opbrengsten. Het kan toch niet de bedoeling zijn dit op zo'n eenzijdige wijze te doen (met een monopoliepositie voor het CITO)! Hiermee wordt een verdere verschraling van het onderwijs gestimuleerd.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Mee eens. Een genunanceerd gebruik van een lovs kan daar een goed middel bij zijn. Maar het middel moet niet tot doel worden verheven met als gevolg dat we ons onderwijs gaan afstemmen op wat er getoets gaat worden.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Hier heb ik grote moeite mee. de ontwikkeling van kinderen is geen lineair proces, er bestaan grote twijfels aan de zinvolheid van het toetsen van jonge kinderen (kleuters) en ook hierbij zal het zich richten op slechts beperkte gebieden, waar de leerwinst d.m.v. toetsen in beeld gebracht kan worden.