Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Cor Emousschool (cluster 2) (Mevr C van Leeuwen)
Plaats Den Haag
Datum 4 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
coordinator ambulante begeleiding cluster 2

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
rekenen en taal is voldoende. maar wordt ook in het LVS bijgehouden. Dit geeft een eerlijker beeld

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
zinloos, wat wordt er dan mee gedaan? De scholen en leerlingen hebben de inschrijvingsprocedure al doorlopen. Dit kan ook niet verschoven worden naar later in het jaar vanwege alle organisatorische zaken die dit met zich meebrengt

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
zinvol, ja ik deel die mening

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Er wordt al zoveel getoetst. Theoretisch gezien zou een begintoetsing een eerlijker beeld geven maar in de praktijk is de leerling dan nog niet gewend op school. Het is dan de vraag of de uitslag de werkelijkheid weergeeft.