Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | CBS De Opdracht (Dhr. S.O. Hiemstra) |
---|---|
Plaats | Ureterp |
Datum | 14 maart 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Als directeur.
U vergeet een vraag te stellen. Vinden wij dat het verplichten van de CITO eindtoets een goede zaak?
Nee. Het is zeer tegenstrijdig om in een tijd waarbij de scholen meer zelf verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van de organisatie (dankzij lumpsum, formatie, etc.) een instantie als Cito krijgen opgelegd. Waar blijft de vrijheid om te kiezen voor een product wat beter aansluit bij de eigen schoolsituatie?
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Wij zijn helemaal geen voorstander voor een eindtoets.
Het leerlingvolgsysteem laat in onze ogen in voldoende mate zien hoe leerlingen gevolgd worden en wat de resultaten zijn. Het oordeel over wat de school gedaan heeft met deze resultaten hoeft niet te worden afgemeten met een eindtoets.
Puur een eindtoetst om de toets in een zeer slechte zaak.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Waartoe dient de eindtoets? Alleen om cijfermatig een school te kunnen afrekenen. Wat een oneigenlijk gebruik van de toets. De leerlingen worden hiervan de dupe. De druk die aan het eind van de basisschool op leerlingen wordt gelegd is onevenredig hoog. De leerlingen krijgen na de basisschool pas na 4 jaar (tijdens examens) op z'n vroegst weer te maken met dit stressachtige gebeuren.
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Dit vinden wij op zich een goede zaak. Houdt ook hierbij rekening dat alleen Cito te hanteren als toetsinstrument te karig is. Geef meer aanbieders op de markt de kans om een LVS te ontwikkelen.
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Wordt erg lastig. De instroom van kinderen is erg verschillend. De geestelijke ontwikkeling van kinderen verloopt even verschillend als de lichamelijke ontwikkeling. Sommige kinderen lopen nu eenmaal eerder dan andere kinderen. Ook met het leesproces verloopt dit zo. Is dit kwalijk? Nee, zolang er maar goed gekeken wordt naar het individuele kind en daar een weg met leerdoelen voor wordt vastgesteld. Met een algemene begintoets gaan we teveel uit van het gemiddelde kind.