Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam PCBS De Palm (directeur/meester M. Greidanus)
Plaats Elim
Datum 16 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
directeur

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Stel eerst de vraag of een eindtoets zoals de minister het nu voorstelt (hebben wij nog een keuze?) zin heeft? Haar verhaal van de foto en de film geeft aan dat de film belangrijker is. Dus waarom nog een foto?

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Ik vind de argumenten redelijk, maar ben tegen het verplicht opleggen van een eindtoets voor alle scholen. Er zijn zo'n 1500 scholen die het nu niet doen en straks gedwongen worden het wel te doen.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Een lovs is heel goed. Het is bedacht om de leerling/het kind te volgen. Dat er misbruik van gemaakt door instanties zoals de inspectie is zeer bedenkelijk. "Men neme het gemiddelde en daaruit zou blijken wat de kwaliteit is............"
De praktijk: oefen vooraf en de opbrengsten zijn beter, want de toets wordt dan beter gemaakt.
Dit kan m.i. niet de bedoeling zijn.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
In de breif van de minister staat ook dat dat er voorkomen moet worden dat er strategisch om gegaan zal gaan worden met de toetsen. Heerlijk, dit wantrouwen vooraf: zoals de waard is, vertrouwt zij zijn gasten.....

Laat de minister eens lezen wat Dhr.Godlieb schrijft. Het ministerie heeft een bepaalde koers ingezet en gaat met oogkleppen de richting in die men gekozen heeft. Daar zoekt men wel een wetenschaopper bij die ja knikt. Of het onderwijs er beter van wordt? Maar gelijk zullen ze krijgen