Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | D Broos |
---|---|
Plaats | Druten |
Datum | 3 april 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Teamlid po
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Wat een gesloten vraag, dit of dat... Ik wil vooral dat de eindtoets niet verplicht is!
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Wanneer de toets is maakt niets uit. Als je ervoor kiest de toets te doen wanneer deze niet verplicht is, dan kan je je er altijd genoeg op voorbereiden...
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Nee, die mening deel ik zeker niet! Want het wordt verplicht om scholen en leerlingen met elkaar te vergelijken. Iets wat gaat leiden tot een versmalling in het aanbod en dus de totale kwaliteit doet dalen. Ja, de leerlingen scoren hoog in wat gevraagd wordt, maar zijn niet in staat zelf te denken of buiten kaders te denken. Iets wat bijna iedere werkgever van je vraagt als je vacatures leest. Het enige interessante om te volgen en te vergelijken is: wat kan je nu? En als je dat 2 keer per jaar bekijkt zie je daarin groei. Soms op allerlei gebieden, soms vooral op rekengebied, soms alleen op sociaal vlak. En het maakt niet uit waarin je groeit, zolang je maar groeit! En zolang je de kans krijgt om op ieder gebied te groeien en niet alleen maar op gebieden die getoetst worden en landelijk vergeleken...
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Ja, dit zorgt voor verschraling van het aanbod, een kwaliteitsdaling van het onderwijs en een daling in levenskwaliteit!
In China beginnen ze steeds vroeger met verplichte lessen bij peuters en met toetsen. De opbrengst is slecht. Per letter leren kost 60 uur. Als je wacht tot je aan lezen toe bent, een jaar of 6, 7, 8 meestal, dan leer je alle letters in 20 uur TOTAAL! En hoe vroeger ze beginnen met verplichte lessen en toetsen, hoe hoger de zelfmoord cijfers. Ik begrijp niet waarom wij in Nederland opgeleid zouden willen worden tot eenzijdige machines die niet buiten kaders kunnen denken en het liefst dood willen.