Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam PCBS De Fontein (J Hus)
Plaats Den Helder
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Schoolleider PO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Wanneer iedere school werkt met een LVS en daar jaarlijks op beoordeeld wordt via de gegevens uit het schooldossier èn de leerlingen van groep 8 maken deze toetsen ook in bijv. mei, dan is er geen eindtoetsing nodig. De gegevens zijn immers al bekend.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Wanneer de leerlingen van groep 8 niet beoordeeld worden op basis van de cito-januari toetsen maar op basis van deze toetsen in mei, is er geen eindtoetsing nodig. Het schoolkeuze-advies dat voortkomt uit de score van een eindtoets kan ook gehaald worden uit de 'reguliere toetsen'.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Het meten van leeropbrengsten èn de daarop volgende afstemming van het leerstof aanbod is een goede zaak. Gedurende de basisschoolperiode worden deze gevens doorgegeven via het schooldossier. Conclusie: Eindtoets niet nodig.

Het verplichten van een centrale eindtoets en die voor een groot deel te gebruiken om de basisschool op af te rekenen is:
a. Achterhaald omdat de gegevens, via het schooldossier, al bekend zijn. Op basis van deze gegevens kan de school ook beoordeeld worden.
b. Scholen voor VO al in een veel eerder stadium de adviezen en pré-plaatsing rond willen hebben.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Wanneer toetsen alleen het niveau van de kennis op dat moment bepalen, zegt dat nog niets over de mogelijkheden van die desbetreffende leerling.
Een eindtoets die alleen een tijdelijke stand van zaken vaststelt geeft geen inzicht in de verstandelijke vermogens van de leerling. Dit is de reden waarom er scholen zijn die géén cito-einstoets afnemen en in een eerder stadium in het schooljaar van groep 8 een intelligentie-onderzoek laten afnemen.
Overigens....het afnemen van een begintoets is aanbevelingswaardig mits hier niet alleen parate kennis wordt getoetst.