Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam o.b.s. De Clockeslach (dhr. H.J. Pleiter)
Plaats Vlagtwedde
Datum 4 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
schoolleider PO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ook wereldoriëntatie opnemen.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Geen goede argumenten. Dat de onderwijstijd na de Cito-eindtoets niet goed gebruikt wordt ligt puur aan de leerkrachten / schoolleiders. Deze zijn op een niet verantwoorde manier bezig met kinderen en leerstof. Kinderen zijn niet meer gemotiveerd na de Cito-toets is een niet-steekhoudend argument. Het kwalificeert de leerkracht van deze kinderen als een niet goede leerkracht. Het probleem wat je nu krijgt is m.i. het volgende: Als de schoolkeuze van het kind al gemaakt is (met de daarbij behorende instroom) zal het moeilijk worden alle kinderen goed te motiveren de toets naar behoren te maken. De meeste leerkrachten zal dit wel lukken, maar we kennen onze "pappenheimers"......... Mag je dan op de toets als school afgerekend worden. Nooit en te nimmer ! Kortom, ik vind het jammer en niet nodig de Cito-eindtoets op te schuiven naar april / mei. Een verkeerd besluit van mensen die niet begrijpen dat een stuk rust in het onderwijs erg gewenst is. Maar daar zullen we met elkaar nooit aan werken en voor zorgen ! En dat vind ik een erg trieste constatering ......

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
LVS verplicht is een goede zaak.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ik ben al jaren een voorstander van een begintoets, desnoods nog eerder dan groep 3. Scholen mag je nooit afrekenen, maar wel beoordelen op de resultaten van begin- naar eindtoets, maar dan wel een eindtoets die op het goede moment wordt afgenomen.