Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Pricoh (dhr. B. Nijmeijer)
Plaats Hoogeveen
Datum 21 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
schoolleider po

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
De centrale eindtoets opleggen conform wetsvoorstel is geen goed voorstel. Geef de scholen de ruimte om eigen zinvolle toets te kiezen en te plannen. Geef vertrouwen in onderwijs(tijd).

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Niet waardevol aangezien de scholen van voortgezet onderwijs naast het advies basisschool ook een objectief oordeel van een eindtoets willen. Met de aanlevering naar de scholen van VO eind maart is het plannen van een eindtoets in april - mei zinloos en mosterd na de maaltijd. Het rijdt het overleg tussen PO en VO danig in de weg. Geef de scholen eigen verantwoordelijkheid!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Met een LOVS is het goed mogelijk om de opbrengsten te gebruiken voor kwaliteitsverbetering. Niet een meetgegeven voor onbedoelde doeleinden. Het team kan de opbrengsten gebruiken voor analyses en verbeteringen. Maar ook hierbij getuigd het opleggen en verplichten niet van veel vertrouwen in de professionals in de scholen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Geen opvattingen over een maat etc. De deskundigen waar wij onze scholing halen, vertellen over de ontwikkelingen van peuters en kleuters en de bijbehorende grillige patronen van opbrengsten. De score van vandaag kan soms fors afwijken van de score van morgen. Daarbij bleek het maken van de juiste vragen voor kleuters tot nog toe niet haalbaar en voor velerlei uitleg vatbaar. Zelf de minister zal fouten maken in de Cito-kleutertoetsen!