Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam njpv (drs a.w. boes)
Plaats assen
Datum 12 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
voormalig docent HBO (Pabo)

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
a. onderzoek dient curriculum breed te zijn (artikel 8 en 9 van de WPO én de kerndoelen, er is geen enkel reden om onderzoek te versmallen
-dus ook de kunstzinnige vorming
-dus ook spel en beweging
voor al deze gebieden geldt dat de overheid moet onderzoeken of middelen juist zijn besteed, dat geldt ook voor wat een school aan het verplichte curriculum toevoegt (beperkte is dat toegestaan, vgl. het godsdienst en het humanistisch vormings onderwijs)
b. ook bij de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs doet in principe elk vakgebied er toe, afhankelijk van de soort voortgezet onderwijs

De huidige eindtoets (CITO) onderzoekt nog 30% van het voorgeschreven curriculum van het taalponderwijs (bewijs op aanvraag)



Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
zo laat mogelijk zodat het advies van de basisschool op die manier terecht zwaar gaat wegen;
welke plannen er ook worden gemaakt:
-er moet resoluut een einde komen aan trainen voor de eindtoets, binnen de school en extern niet in het minst het laatste omdat alleen vermogende ouders zich dat kunnen veroorloven
-in plaats van de (een) eindtoets kan resultaat van de de laatste fase in het leerlingvolgsysteem dienen (het llvs is curriculumbreed of moet dat worden), er is geen enkele reden om bij voorbaat een vakgebied aan te merken als het belangrijkste; dat hangt ook af het onderwijsconcept van een school en van de kenmerken van de schoolpopulatie (een zwaar accent op mondeling taalbegruik in een school met hoog opgeleide ouders? omnnodig en tijdverlies; dat zelfde onderdeel in een 'zwarte school'? Het 'hoofdvak'.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
ja, maar geef de school de ruimte om een llvs te kiezen dat past bij de schoolpopulatie en het lokale onderwijsconcept (en zie af van het vergelijken van scholen die, aantoonbaar, fraude uitlokt

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
niet doen: de (gemiddeld) 80% milieufactoren die verantwoordelijk zijn voor 'schoolsucces' kunnen op een correcte wijze worden verrekend, dart probleem is nergens opgelost