Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Drs. Ing. M.A.F. Shamsi
Plaats Den Haag
Datum 12 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?

Ouder

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Neen, we slaan de plank hier volledig mis. Door de focus op taal en rekenen te leggen ziet de economische toekomst van Nederland er bar slecht uit. Ieder kind is anders. Elk vak op school moet gelijk worden beoordeeld. Tekenen en gym zijn net zo belangrijk als taal en rekenen. Zie deze presentatie voor de onderbouwing: http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Prima zolang alle vakken gelijk worden gewogen en beoordeeld.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Prima zolang alle vakken gelijk worden gewogen en beoordeeld.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ja, alle vakken dienen gelijk te worden gewogen en beoordeeld. Een pilot is niet nodig. Dit kan op alle scholen worden ingevoerd.