Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam GBS Eben Haezer (Hr. Willem Schaaij)
Plaats Ureterp
Datum 14 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
schoolleider PO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Met het beantwoorden van deze vraag impliceer je als beantwoorder in te stemmen met de keuze voor een centrale toets. Dat is maar de vraag.

Een centrale eindtoets is niet wenselijk, daarmee nivelleer je het Nederlandse onderwijs tot een grijze massa en op termijn verschraalt het onderwijs aanbod. Ook loop je het gevaar dat de toets voorbij gaat aan de grote verschillen die er zijn in groep 8. Een PO-school volgt jaren de kinderen.

Is het wenselijk dat de eindtoets bepaald wat er gebeurd? Denkt de politiek dan zeker t eweten dat er goed en hard gewerkt wordt. Is de huidige structuur al niet knellend genoeg voor de mensen in het veld?

Kortom.. eindtoets voor intern gebruik en interne verantwoording OK. En het leifst laat in het jaar, maar als 'zuiveringsmiddel' nee, niet gewenst.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Prima

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Ja.. een LOVS is uitstekend. Verplichten? Waartoe? Dat vind ik ok nou weer schijnzekerheid. Wie zegt niet dat met gaat werken voor de LOVS? Daarmee ga je voorbij aan goed onderwijs op maat!

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ditr is zo mogelijk een nog grotere onzin. Passend onderwijs betekent toch dat we ieder kind op zijn/haar niveau willen laten ontwikkelen? Dit riekt naar mogelijke afrekening met voorbijgaan aan alle inzet.
Wanneer overheid zijn burgers niet vertrouwd geeft dat aan dat de mensen die dit bedenken zelf niet te vertrouwen zijn!