Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam De Activiteit (Drs. B. Pompert)
Plaats Alkmaar/'s-Hertogenbosch
Datum 5 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Mededirecteur De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
In het basisonderwijs gaat het om de verbinding van kennis met vorming en het persoonlijke gebruik, liefst wendbaar van relevante wereldkennis. Veel weten over minder en verantwoordelijk handelen levert meer op dan kennis afvinken met centrale toetsjes.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Kinderen in groep 8 adaptief zichzelf laten toetsen door het hele jaar en zelf plannen laten formuleren en leerpunten dat is pas echt effectief.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Ik deel deze mening als er gewerkt wordt met ontwikkelperspectieve en criteriumtoetsen. Als er met de gebruikelijke A-E norm toetsen wordt gewerkt zal 't niets opleveren. D en E leerlingen worden daarbij op hun "uitval" aangesproken. Dat werkt domweg niet. Massa's onderzoek wijst dat uit.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
De functie van een begintoets in groep 3 kan de functie hebben van een opbrengstmeting. Leerlingen hebben 2 jaar kleuteronderwijs achter de rug en als het goed is veel geleerd. Maak daarvan een stand van zaken op zodat leerkrachten in groep 3 niet klassikaal starten met lezen, schrijven en rekenen.