Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam C. Roovers
Plaats Goes
Datum 1 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
ambulant begeleider/bezorgde ouder

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ik vind dat de centrale eindtoets veel breder moet kijken en niet alleen allerlei cognitieve vaardigheden moet toetsen.
Ik merk nu, vanuit mijn ervaring als ambulant begeleider, maar ook als bezorgde ouder dat er binnen een school geen rt beschikbaar is in de lagere groepen, mar dat alle rt wordt ingezet op het oefenen voor een goede uitslag van de eindtoets. Trainen, trainen, trainen, want o wee als je het predikaat zwakke school krijgt!!!
Gevolg is wel dat die leerlingen in het vo volledig de mist in gaan. Maar de bao is geen zwakke school.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Hoe later hoe beter. Laat anders de lessen ook maar stoppen in februari!!!!!!!!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Ligt er al aan welk lvs systeem wordt gekozen. Ik merk nu dat heel veel scholen de " oren laten hangen" naar een goede cito uitslag. Ik kan me het heel goed voorstellen dat je een niet methode gebonden toets wil afnemen. Hoeft m.i. niet perse de Cito te zijn. Bovendien vind ik dat de cito veel te veel kijkt naar alleen de cognitieve vaardigheden. 2 Van mijn 23 kinderen scoorden beduidend slechter op de cito dan op de aob.
Advies van cito was vmbo-t, van de aob vwo en zelfs vwo+. En met goede resultaten het vwo afgerond!!!


Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Vanuit mijn ervaring als ab' er cluster 2, maar ook als ouder, denk ik dat er veel breder moet worden gekeken. Waar liggen de interesses van de kinderen. We hebben het over meervoudige intelligentie in het onderwijs, maar vervolgens worden we afgerekend op onze cognitieve vaardigheden.
Sommige kinderen presteren onder vanwege het feit dat ze onvoldoende worden uitgedaagd. Aan de andere kant zijn er ook kinderen die overvraagd worden en constant worden aangesproken op hun zwakke kant.
Nog even en we gaan de kinderen al testen in de baarmoeder!!!