Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | directeur W.A.J. (Willem) Veldt |
---|---|
Plaats | Heerhugowaard |
Datum | 5 april 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?directeur basisschool
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Wereldorientatie moet hier ook deel van uitmaken; kwaliteit meet je door naar alle onderdelen van het leerplan te kijken.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Wij doen niet mee aan de cito eindtoets, wij gebruiken de NIO. Wij kiezen voor een warme overdracht; het advies van de leerkacht is bepalend en de toetsuitslag is ondersteunend. De cito wordt ook (mis)(ge)bruikt om scholen met elkaar te vergelijken;en het vergelijken van scholen vinden wij, zo het al mogelijk is, een riskante zaak.
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Wij zijn voor het gebruik van een LVS; als je dat consequent gebruikt is een eindtoets overbodig. Het is een goede monitoring van je leeropbrengsten.
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Het kan, als het maar geen afrekencultuur wordt; begin- en eindscores worden ook beinvloed (positief en negatief) door factoren van buitenaf. Kwalijke zaak zou zij als we (ouders/ opvang) al gaan oefenen voor de begintoets.