Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam De Ratel (J. Hendriks)
Plaats Gennep
Datum 23 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Schoolleider primair onderwijs

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ik vind dit een goede keus. Het moet niet gaan lijken op een "eindexamen" basisonderwijs.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Dit is een grote verbetering. Het advies naar het vo kan heel goed gegeven worden op grond van de gegevens die de school tot 1 april heeft verzameld en die in het algemeen al verwerkt zijn in een LVS

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Als dat een gericht en ook effectief pakket van toetsten wordt kan ik daar wel achter staan. Het mag niet leiden tot het maar steeds meer gaan meten.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ik ben tegen het gebruik van toetsen om de kwaliteit van scholen te meten en of scholen met elkaar te vergelijken. Het is geen eerlijk vergelijk, te meer daar het door de scholen zelf afgenomen wordt en de vragen al ruim van te voren bij de school bekend zijn. Alle scholen verschillen in aanpak, in populatie, in aanvangsniveau. Het zorgt ook voor een verkeerde attitude in het onderwijs. Daarnaast bergt de huidige wijze van afnemen te veel het gevaar in zich van: oefenen, enkel gericht zijn op resultaten die meetbaar zijn. Ook zou het kunnen leiden tot het "bijsturen" van de resultaten.