Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | OOM (M.B. van Trigt) |
---|---|
Plaats | Hazerswoude-dorp |
Datum | 21 maart 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Beleidsmedewerker OOM portefeuille onderwijs
OOM is het opleidings en ontwikkelingsfonds voor de metaalbewerking
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Door alleen de basisvaardigheden te toetsen wordt voorbijgegaan aan het feit dat deze basisvaardigheden betekenis ontlenen aan de toepassing ervan.
Levensecht rekenen blijft levensloos als dit enkel getoetst wordt in een rekensom en niet aanbod komt of getoetst wordt in de context van bijvoorbeeld natuur en techniek. Wereldorientatie met als onderdeel natuur en techniek moet deel uitmaken van de eindtoets.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Het is belangrijk dat de tijd in het basisonderwijs zo nuttig mogelijk gebruikt wordt. Als verplaatsing van de citotoets inderdaad leidt tot meer onderwijstijd en effectiever inzet van die tijd dan ben ik voorstander van het verlaten van de citotoets.
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Voor het volgen van de ontwikkeling in en de toetsing van de cognitieve basisvaardigheden taal en rekenen voldoet het huidige systeem. Basisscholen zijn uitstekend in staat dit zichtbaar te maken en het verplichten van een leerlingvolgsysteem heeft daarin geen meerwaarde.
Een leerlingvolgsysteem heeft wel meerwaarde in het inzichtelijk maken van niet- cognitieve doelen, zoals de ontwikkeling van (technische) vaardigheden en competenties met behulp van de portfolio functie van een leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling in en toetsing van deze aspecten komen momenteel onvoldoende aan bod in het basisonderwijs.
Derhalve moet een leerlingvolgsysteem verplicht worden gesteld voor formatieve toetsing van vaardigheden en competenties die niet op andere (lees cognitieve wijze) kunnen worden beoordeeld.
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Inzichtelijk maken van de leerwinst is een uitstekend idee, mits deze inzichtelijk gemaakt wordt op zowel cognitief gebied als in het kader van andere vaardigheden en competenties. Leerwinst zichtbaar maken op het gebied van technisch talent is zeer gewenst.