Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Minkema College (drs. A.W. van de Wouw)
Plaats Woerden
Datum 1 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
conrector klas 1 Minkema College Woerden (havo/vwo)

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Lichte voorkeur voor handhaven onderdeel w.o. Algemene ontwikkeling (en het nastreven daarvan dat op de basisschool is getoond) zegt ook iets over de kansrijkheid van de leerling in het v.o. Kinderen "zijn" meer dan taal & rekenen.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Vanuit het ministerie en het p.o. gezien snap ik deze keuze. Voor het v.o. echter wordt het heel lastig om de toelating zorgvuldig en tegelijkertijd tijdig (d.w.z. medio mei) te realiseren. Als cito-scores tegenvallen t.o.v. het advies, dan is opnieuw contact met de basisschool nodig. De besluitvorming van de toelatingscommissie wordt daardoor vertraagd.
Bovendien zijn lang niet alle basisscholen even goed bestand tegen de druk die ouders zetten op het advies (iets wat zich vooral voordoet bij jonge leerkrachten of bij basisscholen waar vaak een ander gezicht voor groep 8 staat). In de nieuwe situatie moeten de v.o.-scholen wel meer (eerder) gaan vertrouwen op dat advies.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Een verplicht LOVS zou voor mij voorwaarde zijn op grond waarvan de citotoets verlaat wordt. Het advies kan dan onderbouwd worden met (harde) gegevens uit dat LOVS. Als v.o-school wil je in elk geval enige vorm van bewijs bij het advies hebben.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Begintoets v.o.? Die zal veel overlap vertonen met eindtoets p.o. Plan om in klas 2 van het v.o. te toetsen lijkt me zinvoller.