Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam CBS Het Gebint (E Panman)
Plaats Sellingen
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Schoolleider PO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Taal en rekenen-wiskunde is de basis voor alle andere vakgebieden. De overheid legt daar ook terecht de nadruk op.
Wereldoriëntatie centraal toetsen door de overheid is niet gewenst.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Oké, geen problemen mee.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Werken met LOVS: uitstekend.
Het leidt tot inzicht, geeft mogelijkheid direct bij te sturen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Het meten van de leerwinst - de school als prestatiefabriek.
Een begin- en eindtoets zijn beiden momentopnamen. Er is sprake van misbruik als de overheid er veel gewicht aan toekent.
Begin- en eindtoetsen zijn wel 'gemakkelijk' voor de overheid, want er zijn twee toetsmomenten en op grond van de beide uitslagen worden conclusies getrokken. Zeer onzorgvuldig. Doet geen recht aan de opdracht van de school.

Belangrijk is om te zien hoe een leerling zich door de jaren heen ontwikkelt. Wat draagt de school bij, hoe ziet de ontwikkelingslijn er door de jaren uit. Het onderzoeken van dergelijke gegevens uit een LOVS vraagt bij een beoordeling door de overheid meer tijd, maar het doet recht aan de school en kind.

Als je leerwinst wilt meten, dan gebruik je geen begin- en eindtoets (naast een LOVS), maar een efficiënt LOVS.