Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Jenaplanbasisschool de Peppels (dhr PR van Dijk)
Plaats Boxmeer
Datum 14 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
schoolleider

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ik vind dat alle kerndoelen basisonderwijs onderdeel moeten zijn van toezicht. Ook de aspecten die NIET schriftelijk getoetst kunnen worden. Ik ben dus voor inspectiebezoek op de school.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Mist alle grond. De toets krijgt dan als enige doel kwaliteitsbeoordeling van de schoolopbrengsten en daar is hij NIET voor ontwikkeld en ook ongeschikt.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Lijkt me geen probleem, behalve als de inspectie gaat voorschrijven welke systemen valide zijn en welke niet.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ja, je kunt alleen de meerwaarde van de school beoordelen als je intelligentie en schoolvorderingen in relatie met elkaar bekijkt. Op dit moment draaien wij een driejarige piot met de inspectie Eindhoven om te kijken naar de meerwaarde van een dergelijk onderzoek.