Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Mr. Leo Sajet
Plaats Den Bosch
Datum 31 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
leerkracht po

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ja, alles wat u noemt + muzische en motorische vaardigheden + sociale intelligentie, al datgene waar je op een basisschool aan werkt.
Wanneer je een kwart van de tendoelgestelde vaardigheden toetst, doe je een kind geen recht.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Of later (echt ná de meivakantie), want in juni of juli eindigt de opleiding op het basisonderwijs pas.
Tussentoetsen zijn er ruim voldoende, kijk in het leerlingvolgsysteem.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Leerlingvolgsysteem uitstekend, naar keuze van de school zelve.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
In het basisonderwijs werkt het zo dat je je vertrouwen in de kinderen stelt. Van daaruit ga je aan de slag en door dat vertrouwen groeien kinderen. Stel als overheid je vertrouwen alsjeblieft (ook) in de werker, de man en vrouw die daar ploetert om een kind te geven wat het nodig heeft.
Geloof me, het kost echt meer moeite een kind met beperkte capaciteiten tot een zelfverzekerd fijn mens te laten groeien dan een cognitief sterk kind. De moeite voor dat eerstbedoelde kind wordt evenwel niet in de toetsen verwerkt. Dus begin niet aan zo'n begintoets.
Bovendien: een groep 3-er van 6,5 jaar is vaak sterker dan een van 5,5 jaar en het is de school in samenspraak met ouder, kijkend naar elk kind, die bepaalt wanneer het traject vanaf groep 3 wordt ingezet. Blijf daarbuiten inspectie en minister, dat is niet jullie terrein.