Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Andere Blik (G.J. Kleinpaste)
Plaats Deventer
Datum 16 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Ik beantwoord deze vragen als freelance schoolleider. Ik werk in het primair onderwijs als zelfstandige en ik houd mij bezig met onderwijsinnovatie en interim-management in het primair onderwijs.

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ik vind het in beginsel een goede keuze alleen Nederlandse taal en rekenen/wiskunde te toetsen. Zou er meer getoetst worden, dan zou dan m.i. op termijn het Engels moeten zijn en het vermogen tot informatieverwerking.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
De toets verschuiven naar medio april/medio mei is een goede zaak. Het betekent wel dat allerlei aanmeldingsprocedures in het VO daarop moeten worden afgestemd. De lestijdwinst (effectieve lestijd) is enorm en draagt bij aan verbetering van de onderwijskwaliteit.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Een leerlingvolgsysteem is onontbeerlijk. Zonder een lovs is opbrengstgericht werken onmogelijk. Zonder lovs is er geen analyse te maken van de fouten in een groep of op individueel niveau. Snel verplicht stellen dus.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
De kwaliteit van een school is inderdaad het best af te meten aan hetgeen de schooltijd heeft toegevoegd aan de leerprestaties van een kind. Dat vraagt om een begintoets, tussentijdse toetsen en een eindtoets. De curves in het lovs geven op zich de toegevoegde kwaliteit aan.
Wanneer een school leerlingen aflevert steeds net boven het verwachte niveau, presteert de school echt adequaat.