Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Adhocratie (mevrouw N Huppertz)
Plaats Maastricht
Datum 16 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
schoolleider po

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Nederlandse taal en rekenen voldoende/ Een talenten en interesseonderzoek bij leerlingen m.b.t. alle gebieden zou ik zeer wenselijk vinden! Wel in een vroeger stadium!

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Ik zou voor de verplichting van een Entreetoets groep 7 zijn, als er al iets verplicht moet worden gesteld en de leeropbrengsten landelijk gemeten dienen te worden. De Eindtoets groep 8 heeft mijns inziens geen doel. Het is een instrument dat achteraf meet en wat kunnen we dan nog moet die info? Ik concentreer me liever op een leerlingvolgsysteem en met name de vaardigheidsgroei. die bieden het inzicht dat de leerkracht en schoolleider nodig heeft om het maximale uit kinderen te halen!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Bij het landelijk kunnen meten van de Nederlandse taal en rekenen kan ik mij dit voorstellen. Echter is het een middel en geen doel! Dat moeten we goed onthouden. Ik opteer voor, naast het aanleren van een gedegen basis, talentontwikkeling en talentstimulering!

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Geen begintoets... ik opteer voor een soort nulmeting. Wat ziet/vertelt ouder, school, opvoeders tot nu toe en het kind zelf!