Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam pdj milieu en industrie bv (ir. E.A. Klaver)
Plaats Overbetuwe
Datum 5 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
ouder en werkgever

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
geen goede keuze, zie antwoord vraag 5.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
niet zinvol, zie antwoord vraag 5

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
neen

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ik denk dat elk kind/mens anders is met andere talenten en leerstijlen. Scholen zouden te taak moeten hebben deze talenten moeten hebben deze talenten binnen de leerstijlen van het individuele kind te ontwikkelen. Een universele test die dan vervolgens iets zou moeten zeggen over de universele kwaliteit van een school is daarom onmogelijk en onzinnig. Hoe weet ik dat mijn kind met zijn/haar unieke leerstijlen en talenten op een bepaalde school goed zal worden begeleid? Dat weet ik met zo'n meetinstrument niet.
Als werkgever ben je op zoek naar gemotiveerde mensen. Ik moet helaas constateren dat de intrinsieke motivatie van kinderen/mensen geen deel uit maakt van onderwijs. Vergeleken met methoden voor personeelsmanagement en -beleid is het onderwijs hopeloos ouderwets en maatschappelijk achterhaald. Het groeit zo steeds verder af van waar het voor pretendeert op te leiden: een zinvolle levensloopbaan. Misschien zou een enquete naar de tevredenheid van volwassenen over het door hen genoten onderwijs een beter idee zijn en meer richting geven over hoe onderwijs te verbeteren valt.