Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Jenaplanbasisschool Sint Nicolaas (mevrouw J.M. van Galen)
Plaats Nijmegen
Datum 30 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
directeur basisschool

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Het is opvallend dat aan het eind van de basisschool alleen de zogenaamde cognitieve vakken worden getoetst. Hoe zit het met de creatieve vorming? met de sociaal-emotionele ontwikkeling?
Hoe zit het met de vaardigheden als samenwerken, werkaanpak, reflecteren? Waarom alleen kennis toetsen? Als het goed is, zijn de gegevens van de schoolvorderingen bekend middels het LOVS. Daarom pleit ik voor een toets die bekijkt wat de mogelijkheden zijn van het kind en dat kan dan worden gerelateerd aan het schooladvies en het LOVS. de Drempeltest zou bijvoorbeeld een geschikte test zijn.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Als er dan toch getoetst moet worden, dan liever in april mei. De overdracht en het advies van de school krijgt dan de waarde, die het moet hebben. De tweede toets is dan inderdaad geschikt als ijking en niet als selectiecriterium.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Daar ben ik het mee eens. het is slim om kinderen systematisch te volgen. wel moet helder zijn, dat toetsen om het toetsen niet zinvol is. Nu is het toetssysteem dat de inspectie hanteert, behoorlijk rigide, er is geen ruimte voor eigen invulling van scholen. Zo heeft mijn school jarenlang de toets Ordenen voor Kleuters alleen bij twijfel ingezet. Volgens de inspectie is dat onvoldoende. bij zorgvuldige evaluatie blijkt echter, dat de school steeds die kinderen heeft doorgetoetst, die later ook rekenproblemen kregen. Daarom pleit ik ervoor om naast het LOVS ook waarde te hechten aan de observaties van leerkrachten.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ik ben benieuwd.