Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam M.A. van Dijk
Plaats Gorredijk
Datum 3 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
bestuurder po

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Alleen taal, rekenen en wiskunde is te beperkt. eerder zouden de sociale vermogens toegevoegd moeten worden aan de toets

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Dit is alleen maar in het belang van de overheid. Kinderen en middelbare scholen hebben meer belang bij een vroegtijdige toetsing

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Het lovs is een beter instrument dan de eindtoets, en zou ook meer waarde moeten hebben voor het bepalen van de kwaliteit van een school dan de eindtoets.
De eindtoets legt teveel druk bij de school om leerlingen (on)eerlijk betere resultaten te laten halen op de eindtoets.
Goed schoolbeleid, kwalitatief goed personeel, inspectie en lovs vormen de kern voor kwalitatief onderwijs

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Probleem is dat met de toetsen verschillende belangen worden gediend. Prestatie van kind, groep en school moeten onafhankelijk gemeten worden. De belangen worden te groot