Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam drs j.a.h. vermeer
Plaats tilburg
Datum 18 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
leerkracht po
ouder

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
ook wo moet daar deel van uitmaken.
een onderwijsaanbod dat alleen maar gericht is op taal en rekenen is natuurlijk erg schraal.
kinderen komen juist de school binnnen met vragen die betrekking hebben op wo, niet op rekenen en taal [dat zijn immers kunstmatige vakken].
door geen eindtoest wo verplicht te stellen, onderschrijft u de schraalheid van het aanbod.
en laat het aan de interesse van afzonderlijke leerkrachten over of ze b.v. wel of geen geschiedenisles geven.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
mee eens.

p.s.
ik zie geen andere ruimte om op het wetsvoorstel te reageren, maar:
de tijd lijkt me rijp om die stukken in hedendaags Nederlands te formuleren zodat iedereen die kan begrijpen.
traditie is leuk, maar we stellen ook geen stukken meer op in het middelnederlands...
zo creeer je nieuwe analfabeten.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
eens met beide stellingen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
1. het lijkt mij dat de expertise bij Cito gezocht moet worden.
i2. k hoop alleen dat het praktsich gezien niet nog meer bureauwerk gaat opleveren [nog meer resultaten van nog meer toetsen.]
3. en dat de energie niet alleen gestoken wordt in hoe we gaan toetsen, maar vooral in wat we gaan doen als kinderen daar op uitvallen.