Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam drs P Bergsma
Plaats Hurdegaryp
Datum 24 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
ex schoolleider en onderwijs columnist van het Friesch Dagblad

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Als de school een leerlingvolgsysteem heeft, liefst zo eenvoudig mogelijk, dan is de hele eindtoets overbodig. Zie ook mijn bijgevoegde column "Hoogste tijd om het stalken van kinderen te verbieden"

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Een slecht idee. Ouders en scholen krijgen dan nog meer tijd om de cito eindtoets te oefenen. De schoolkeuze is al gemaakt. Als de toetsuitslag sterk afwijkt van het advies, geeft dat, zo laat in het schooljaar, extra problemen. De volgorde moet zijn: voorlopig advies in de herfst. Eindtoets - zo men wil - eind januari. Uitslag spoort in 80 % met het voorlopig advies. Afwijking moet manen tot voorzichtigheid bij het eindadvies begin maart.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Een eenvoudig en beperkt leerlingvolgsysteem is noodzakelijk. Kerndoelen moeten worden afgeschaft. Ze zijn zo algemeen dat je er niets mee kunt. Scholen moeten worden verplicht een duidelijk omschreven minimumprogramma aan te bieden voor alle vakken. Het gaat om een inspanningsverplichting, maar het kan gezien de grote diversiteit in schoolpopulaties nooit gaan om een resultaatsverplichting.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ja, zelfs een uitgesproken mening. Het is volslagen onzin. Er zijn te veel factoren buiten de school die echter grote invloed hebben op de ontwikkeling van het kind. Het meten van leerwinst zal scholen aanzetten tot strategisch gedrag zoals het beperken van het onderwijsaanbod tot wat meetbaar is. Fraude moet niet worden uitgesloten.

Bijlage