Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam ABS (J. Benne-Grootenboer)
Plaats Middelburg
Datum 22 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
IB-er

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Omdat de CITO-eindtoets tot nu toe ook wo toetste gaf dat een goed overzicht op hoe de lessen wo van de afgelopen jaren zijn aangeslagn. Om die reden had en heeft wo toetsen volgens mij meerwaarde.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Voor onze school maakt dat niet uit. Wij gaven meteen nadat de CITO-eindtoets was afgenomen al een schooladvies mee en wij werkten toch al door met alle vakken na de afname. Voor ons zal de verschuiving op geen enkele manier van invloed zijn.

Wel vind ik van belang dat het vo de gelegenheid krijgt om zijn zaakjes goed te organiseren, m.n. voor kinderen waar verschil van mening bestaat over naar welk vervolgonderwijs zij kunnen gaan.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Ik vind het een goed idee. Wij ervaren op dit moment zelf de enorme meerwaarde van het analyseren van toetsgegevens en die analyses gebruiken voor verbetering van ons onderwijs. Door het analyseren in 3 niveaus te laten plaatsvinden, is iedereen veel meeer betrokken bij het stellen van doelen en het behalen van die doelen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
OVer een begintoets zou ik veel meer informatie willen hebben over de ontwikkeling van het jonge kind. Ik ben altijd bovenbouwleerkracht geweest en begeleid vanuit mijn IB-schap ook leerlingen in de bovenbouw. Wat ik gezien heb bij 4 jarigen is dat voor die kinderen veiligheid heel belangrijk is voor hun functioneren. Wil je zinvol toetsen dan moet dat gebeuren nadat die veiligheid is opgebouwd en in een 1-op1-situatie. Er moet dan ook goed worden nagedacht over hoe je dit dan kunt realiseren
.