Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Hogeschool Windesheim (P.C.D. Kloet)
Plaats Wapenveld
Datum 5 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
ouder

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
ook wereldoriËntatie, maar dan op andere manier toetsen.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
De argumenten zijn niet representatief. De idee dat de leerlingen na de toets niets meer leren is niet waar. Er moet goed gekeken worden naar het doel van de toets: wil je een toets om een leerling qua niveau in te schatten dan moet dit gemakkelijk in februari kunnen (vooral in een lijn met jaarlijkse toetsing, dan worden de capaciteiten van een leerling niet meer momentafhankelijk getoetst).
Wil je de school beoordelen op toegevoegde waarde dan kan de toets inderdaad later.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
De school van mijn kinderen werkt daarmee, en dat vind ik prettig. Ik vind wel dat het verplicht stellen van dit instrument de vrijheid van onderwijs erg beperkt.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Alle meetinstrumenten kunnen niet het pedagogisch klimaat van de school in beeld brengen, en dit aspect is voor mij voor deze kinderen het meest van belang.