Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Dhr. C. Stentler
Plaats Rotterdam
Datum 2 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Leerkracht PO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Alleen Nederlands en rekenen-wiskunde is voldoende.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Die twee maanden extra geven geen grote verschuivingen meer te zien. Het LOVS van alle leerjaren is prima aan om aan te geven hoe een leerling zich ontwikkeld heeft.
CITO Eindtoets wordt toch de meeste waarde aan gehecht en geeft als het goed is ook een bevestiging van het beeld dat je al had bij een leerling.
Het ligt aan de leerkracht (zoals altijd) of er na de CITO Eindtoets nog serieus geleerd wordt ja of nee!
Derhalve een slecht voorstel met weinig steekhoudende argumenten.
Bespaar de kosten en steek ze in Passen Onderwijs i.p.v. in een eigen proefballonnetje!!!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Prima! Zie boven.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ja, eerder mee beginnen. Tellen groep 1 en 2 niet mee!? Kom eens kijken in Rotterdam-Zuid! Met welk niveau de kinderen daar binnenkomen tegenwoordig is schrikbarend. En dan heb ik het niet alleen over de cognitieve prestaties!