Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | gemeente (PJH van den Brand) |
---|---|
Plaats | Apeldoorn |
Datum | 2 maart 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Adviseur gemeentelijk onderwijsbeleid
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Om te beginnen lijkt mij dit goed aangezien het betreft de basisvaardigheden.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Uitstekende argumentatie. In de praktijk blijkt dat kinderen na de Cito-eindtoets het idee hebben dat zij "volleerd". Het onderwijsleerproces komt op een lager pitje en dat geldt eveneens voor de leerkracht van groep 8.
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Absoluut. Het is een geobjectiveerd criterium. Wel is hedt verstandig de eindtoets in verband te brengen met de resultaten van het leerlingenvolgsysteem Cito om het beeld representatiever te maken. Er ontstaat een eenduidige uitwisselbaarheid van gegevens over het hele land.
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?De referentieniveaus kunnen voorzien worden van een puntensysteem.