Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam idem (- pfm timmermans)
Plaats grave
Datum 15 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
intern begeleider po

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
ja, het wordt anders wel een erg "bekrompen" visie op datgene wat is aangereikt gedurende 8 jaar.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Prima, al is het alleen maar voor het psychologisch effect bij de leerlingen.
De argumenten echter zijn nog onvoldoende onderbouwd: ik las dat er nauwelijks verschil was mbt de vergelijking van de 2 groepen.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Nee!
Uit ervaring weet ik dat scholen en ouders (die er het geld en de tijd voor hebben) oefenen voor de eind toets.
Alleen dat al neemt iedere vorm van objectiviteit weg, en dat weten jullie ook al lang.

Schijnbare zekerheid??????

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ja, daar heb ik wel een mening over.

Zolang bij leerlingen, waarbij in een tijdsbestek van 2 jaar, twee IQ toetsen afgenomen worden en daarbij een verschil in IQ van 15 gemeten wordt, heb ik geen vertrouwen in een valide en betrouwbare meting van een toegevoegde waarde/ leerwinst van scholen.