Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | K van der Hoek |
---|---|
Plaats | Papendrecht |
Datum | 3 maart 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Leerkracht groep 8
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Een centrale eindtoets is wat mij betreft overbodig en zeer ongewenst. Voor een gedegen advies heeft een leerkracht géén eindtoets nodig. Sterker nog: ouders hebben geen toets en weten over het algemeen het niveau van hun kind prima in te schatten.
Als het verplicht wordt dan alleen taal en rekenen-wiskunde.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Een zinloos voorstel en een diskwalificatie van leerkrachten! Misschien is een prikklok een idee? Zijn de woorden 'autonomie, relatie en competentie' ook bekend? Dit geldt niet alleen voor kinderen maar voor elke in deze maatschappij rondlopende mens! Voor sommige leerlingen geeft het tijdstip problemen met plaatsing op het VO. Zelfs in januari wordt er al "vol" verkocht. Voor deze (Lwoo/PRO) leerlingen zijn toetsen in november vereist en is de eindtoets zo mogelijk nóg overbodiger.
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Dit wordt nagenoeg op alle scholen al gebruikt. Onderwijskwaliteit wordt er niet mee gemeten en het levert geen hogere leeropbrengsten op. Je kunt er een klein deel van de ontwikkeling van een kind mee volgen. We vinden het allemaal prima dat het ene kind al loopt met 11 maanden en het andere kind met 18 maanden maar lezen en rekenen moeten ze allemaal op hetzelfde moment kunnen of ze nu in september of in maart geboren zijn..... Vreemd!!!
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Een begintoets in groep 3??? Da's weer een diskwalificatie van leerkrachten! De groepen 1 en 2 tellen niet mee.....
Leerwinst behaal je niet met een begin-, tussen- of eindtoets maar met leerkrachten die zich gewaardeerd voelen (relatie), leerkrachten die zelf kunnen beslissen wat er nodig is voor een specifieke groep kinderen (autonomie) en leerkrachten die dit ook kúnnen (competentie). En dit kun je zo doortrekken naar schooldirecteuren en schoolbesturen!