Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | De Activiteit (g.j.m. hagenaar) |
---|---|
Plaats | Alkmaar-'s Hertogenbosch |
Datum | 4 april 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Nascholer kinderopvang,voorschool en primair onderwijs
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Geen goede keuze, het slechts een deel van de kennis en vaardigheden die het kind opdoet. Kinderen, hun ouders en leerkrachten zijn gebaat bij een goede en volledige manier van resulaat in beeld brengen. Daar heeft de school een passend instrument voor nodig en dat is er gelukkig ook (en het wordt nog steeds verder ontwikkeld). Het instrument heet:HOREB (De Activiteit- Alkmaar en Van Gorcum, Assen)De gehele periode vanaf de kinderopvang tot aan groep 8 kan de (brede en specifieke) ontwikkeling van kinderen in beeld worden gebracht.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?De periode maakt geen verschil, het te gebruiken instrument maakt veschil!
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
wanneer het gaat om handelingsgericht observeren en registreren met daaruit voortvloeiend relfectie en vervolgaanbod wordt er aan kwaliteit gewerkt. Dan zul je opbrengst zien voor wat betreft de inhoud van het onderwijs, de ontwikkeling van het kinderen én de ontwikkeling van de leekracht als een professional.
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Het werken met begin en eindtoets zal de meerwaarde van de school mijns inziens niet in beeld brengen. leerwinst van het onderwijs zit in de kracht van goede vakmensen die in staat zijn de betekenissen van kinderen te koppelen aan onderwijs bedoelingen (in de breedte en specifiek)