Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | kbs 'de Kameleon' (R Schols) |
---|---|
Plaats | Maarssen |
Datum | 8 maart 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Ik ben sinds 5 jaar ib-er, daarvoor 25 jaar groepsleerkracht.
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Sowieso ben ik tegen een centrale eindtoets, het levert geen enkele extra informatie (meerwaarde) op, als je de leerlingen al middels een LVS gevolgd hebt vanaf hun kleuterperiode. Als er dan toch een centrale eindtoets komt, dan alleen op het gebied van Nederlandse taal en rekenen-wiskunde, daar heb je als (achterstandschool) je handen al vol aan, wil je kinderen een goede kans geven in het Voortgezet Onderwijs.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Nogmaals ben ik niet voor een centrale eindtoets. Bij ons op school worden al zolang ik er werk (30 jaar), kinderen verwezen zonder deelname aan een CITO eindtoets, maar met een klassikaal intelligentieonderzoekl begin groep 8. Dit heeft nooit problemen opgeleverd, sterker nog wij horen terug van de scholen uit het VO dat we dat heel goed doen.
Als je dan ook nog bedenkt dat er voor de CITO massaal geoefend wordt (zelfs fraude mee gepleegd wordt), omdat het VO zo'n enorm belang hecht aan dat cijfer van de CITO, is het helemaal zonde.!! Die oefentijd kan veel beter gebruikt worden aan het geven van onderwijs.
Mocht die toets er komen, waar ik niet van uit ga, dan het liefst zo laat mogelijk.
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Het gebruiken van een lovs is een goed systeem om systematisch kinderen te volgen. Daarom begrijp ik ook niet waarom er verplicht een centrale eindtoets moet komen, de leerlingen zijn al 8 jaar gevolgd, dan levert die toets alleen maar stress op.
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Een begintoets vind ik geen toegevoegde waarde hebben. Wij volgen onze leerlingen al vanaf het moment dat ze binnenkomen (en dat vind ik al ver gaan, mogen ze misschien ook nog gewoon kleuter zijn.....) en bij bijzonderheden wordt er al extra zorg besteed aan deze kinderen.