Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam VPCO Tholen e.o. (DRO DJMW van der Kooij)
Plaats Tholen
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Bovenschools adjunct-directeur.

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Een brede toets, dus met WO-vakken erbij heeft mijn voorkeur.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Geen goed idee. De minister wil twee zaken combineren die m.i. niet goed te combineren zijn. Een verlate afname van een eindtoets? Prima, maar dan in juni, zoals alle andere LOVS-afnamen in de schooljaren ervoor. Een onafhankelijk schoolverlaters onderzoek? Ook goed, maar dan in november/december, zodat de uitkomst kan worden meegenomen in de oriëntatie van de leerling en de ouders op een vervolgschool in het VO. Ook het VO heeft zo meer tijd om inzicht te krijgen in de instroomgegevens voor komende schooljaren.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Goed plan, beide ja.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Maak van die toesten geen afrekeninstrumeneten. Bekijk niet alleen de cognitioeve ontwikkeling vaninderen, maar zet dat tegenover de capaciteiten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Een school is meer dan een leerfabriek. Natuurlijk, resultaten moeten gehaald worden maar een kind is meer dan de optelsom van rekenen- en taalprestaties, en een school is meer dan het gemiddelde van de eindtoetsscores van de schoolverlaters.. Vergelijk kinderen niet met een landelijk gemiddelde, maar vergelijk de ontwikkeling van kinderen met de historische gegevens van zichzelf.