Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam OBS De Bosweide (dhr. F.M.M. de Leeuw)
Plaats Ridderkerk
Datum 4 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
directeur van een openbare basisschool

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
In 33 jaar onderwijservaring, waaronder vele jaren van advisering VO-keuze, heeft een centrale toets nog nooit kennis opgeleverd die we nog niet hadden. Centrale toetsing vervult hierin geen enkele rol! De inrichting, wijze van afnemen en onderwerpkeuze van de cito-toetsen is zo discutabel dat er alleen gescoord kan worden als er op getraind wordt. Gevolg: zie reactie van dhr. Duif, AVS.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Gezien mijn vorige antwoord maakt de periode niet zoveel uit; Het argument van van Beijsterveld dat de scholen er zelf voor kiezen is onzinnig. Ze hebben met een klein groepje (voorstanders) een experiment gedaan en uit hun conclusie wordt een standpunt voor het hele onderwijsveld gegenereerd. 15% maakt nóg geen gebruik van eindtoets ??? Of juist niet meer !!! Steeds meer scholen overwegen ermee te stoppen omdat hun lovs en eigen deskundigheid meer dan voldoende is. Wat betreft toetsen": Geen enkel varken wordt vetter door het heel vaak te wegen.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Vrijwel alle basisscholen werken al jaren met een leerlingvolgsysteem. Helaas is het toezicht helemaal niet gericht op hogere leeropbrengsten. De scholen leveren zelf immense inspanningen om hun opbrengsten optimaal te krijgen. Een afrekening op tussentijdse opbrengsten helpt hier niets aan. Het basisonderwijs heeft nooit anders dan opbrengstgericht gewerkt. Dat blijkt ook uit het Pisa-onderzoek: We scoren nog steeds binnen de top tien, terwijl we met de investeringen in het onderwijs op de zeventiende plaats staan. Da's een ongelofelijke prestatie!

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
In naam zit op dit moment het meest liberale kabinet aan het roer. Nog nooit is de bemoeizucht van het landsbestuur zo groot geweest. De vrijheid van onderwijs wordt alleen nog gerealiseerd binnen de ruimte om zelf keuzes te maken in schoolconcept. Die ruimte wordt steeds kleiner gemaakt. Onbegrijpelijk dat Marja van Beijsterveld, die vorig jaar in Scheveningen als staatsecretaris nog een heel ander lied zong, deze weg in wil slaan. Nog onbegrijpelijker is het dat VVD en hun zich-ook-liberaal-noemende gedoogpartner PVV hierin meegaan.
Mijn oproep aan alle collega's moet dan ook zijn: Weiger nu al die voorgenomen eindtoets uit te voeren en stop alvast met de huidige eindtoets. Je hebt hem niet nodig om goed onderwijs te geven. Aardig krantenberichtje: De cito-toets is er weer in geslaagd een gemiddelde score van 535 te halen. Duhh !!! Dat is elk jaar ongeveer hetzelfde doordat de scoretabel elk jaar wordt aangepast zodat die score daar ongeveer uitkomt. Anders zou je zomaar kunnen denken dat er iets mis was met de toets. En dat kan natuurlijk niet! We zouden dan zomaar het geloof verliezen in het heilig verklaarde Cito in Arnhem. Bijzonder toch dat al die generaties van vóór 1970 geen volslagen analfabeet gebleven zijn.