Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam WSKO (Chr Stapel)
Plaats Poeldijk
Datum 16 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Bestuurder van 21 scholen in het Westland

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Geen goede keuze. Er moet integraal worden nagegaan wat de kinderen op school hebben geleerd. daar hoort wereldorientatie, geschiedenis etc bij. Ook zou het mooi zijn als kinderen op hun muzische kwaliteiten werden beoordeeld. Sport/motoriek, dans en het bespelen van een instrument.
Waar hoor ik nog kinderen zangles krijgen of zingend uit school komen....

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Dat maakt niet zoveel uit. Als je maar zaken aan de orde stelt die kinderen tot die periode geleerd kunnen hebben.

Overigens , zou een capaciteitenonderzoek uitgevoerd door een GZ-psycholoog in groep 3 gematched dienen te worden met een capaciteitenonderzoek in groep 7. dan weet je wat een kind onder de motorkap heeft en is het goed om te zien wat de CITO toets aangeeft over hoe goed de school het heeft gedaan!!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Absoluut!

Echter, goed onderwijs kan ook worden gegeven zonder dergelijke hulpmiddelen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ja maar dat is moelijk in 5 regels te beschrijven.

Voor een deel zie mijn antwoord bij vraag 3