Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | Infini.nu (B.Y. Wiechers) |
---|---|
Plaats | Soest |
Datum | 16 maart 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?als leerkracht po, maar vooral als oprichter van het centrum voor democratisch leren dat democratische scholen helpt starten met hun eigen school (www.infini.nu)
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Ik ben tegenstander tegen de verplichting van een centrale eindtoets, maar in een centrale eindtoets lijken me Nederlandse taal en rekenen/wiskunde voldoende.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Dit maakt me niet uit
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Hier ben ik tegen.
Ik deel dus ook niet de mening dat het zal bijdragen aan een betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten.
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Laten we weer gaan kijken naar kinderen, in plaats van naar uitkomsten in toetsen. Hoe gaat het met het kind, wat heeft het nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
Laten we kijken naar talenten, deze verder uitbouwen, zodat het kind vanuit zelfvertrouwen ook onderdelen kan gaan onderzoeken waar het zich minder gemakkelijk in voelt. Uiteindelijk zal dit tot veel betere resultaten leiden dan het toetsen in de huidige vormen.